Rake Rigging bv | Overleek 7 | 1671 GD Medemblik | +31 (0)6 25 045 549

Standaard services

Steekmast/deckstepped aftuigen en afnemen
Voor klanten van MYS hebben we vaste tarieven voor het afnemen van masten. De tarieven zijn inclusief het eventuele onder de kraan varen, los maken van vallen, wanten, spanners, Verder het opbinden, apart bergen van de genua furler, af tuigen en in de berging leggen. Kosten van een steekmast zijn iets hoger, omdat daar altijd meer werk inzit in verband met het naar binnen gaan in de boot en het loamaken van de mastkraag.

Steekmast/deckstepped zetten en trimmen(basis)
Ook voor het mast zetten zijn er standaard tarieven. De amst wordt dan uit de berging gehaald, volledig opgebouwd en op de positie van het afgelopen seizoen op de boot gezet. De wante worden op spanning gezet, de giek aangeslagen en de vallen doorgevoerd. 

Afgetuigde mast afnemen
Voor klanten die veel zelf willen doen bestaat de service afgetuigde mast afnemen. Het tarief daarvoor geldt als de mast gereed is om direct afgenomen of gezet te worden. Dat betekent dat de Giek en de neerhouder los van de mast dienen te zijn, electra en antennekabels gedemonteerd en opgebonden en all vallen uit stoppers en keerblokken moeten zijn en langs de mast opgebonden. Het verdere demonteren en winterberging klaar maken dient ook door de klant zelf gedaan te worden.

Mast en giek reinigen
Aluminium masten worden gereinigd en geconserveerd met een speciaal reinigingsmidddel.

Mast en giek poetsen
Gespoten masten worden gecleanerd en in de was gezet. Tarieven zijn inclusief het in-en uit de berging halen en eventueel beschermen met plastic.

Vallen reinigen
Bij het reinigen van de vallen worden de vallen er met een pilootlijntje uitgetrokken. Daarna worden ze door ons gewassen en weer teruggeplaatst.







Speciale services

Lopend want vervangen
Vallen en schoten moeten ieder jaar goed gecotroleerd worden op slijtage en mogelijke verstijving van het materiaal, die ontstaat door langdurige statische belasting. Met name bij de stoppers
en de schijven onstaat slijtage. Wedstrijdzeilers vervangen hun vallen meestal om de twee tot drie jaar (en soms sneller). Een toerzeiler doet soms wel vijf tot zeven jaar met een val.


Na het vervangen van het lopend want ziet een oude boot er weer strak uit
(Lancelin Helios T met Dyneema sk90)

Staand want vervangen
Afhankelijk van de intensiteit van gebruik raden we aan om na 10 tot 15 jaar het staand want te vervangen. Standaard gebruiken we 1x 19 staaldraad, maar ook Dyform, PBO en rodrigging kan door ons geleverd worden.

Totale mastrefits
Vooral gespoten masten hebben na een aantal jaren een refit nodig. Deze masten worden door ons ontdaan van alle beslagen, gespoten en weer opnieuw opgebouwd. Vaak valt zo'n refit samen met de vervanging van staand en lopend want. al met al een tijdrovende en dus kostbare zaak, maar wel met een verbluffend resultaat, want uw mast is weer als nieuw.